31.12.11

Årets ställe

15 olika platser i Europa har jag valt ut till min lista. Platserna som är mellan 15-10 betyder egentligen att dom är ganska kassa. Resultaten har baserat på mina egna erfarenheter,människor som jag mött, byggnader, känslor och mysighet.



15. Salzburg, Österrike
Detta helvete gav mig väldigt mycket stress och vrede. Jag blev ganska arg på alla som fanns i staden. Det är mysigt i fem minuter sen blir allt bara pisstråkigt. Det värsta med staden är att Sound of music har spelats in här och i varje hörn finns det något turistpiss som erbjuder någon Sound of music tour. Jag tror att jag blev galen här.


14. Bratislava, Slovakien
Ingen speciell stad alls. Ganska tråkig.



13. Berlin, Tyskland
Berlin är en av Europas mest överskattade städer. Hela mitt liv hade jag bara hört gott om Tysklands huvudstad. Jag fick ingen Berlinkänsla alls. Det mest intressanta med Berlin är att man kan vandra runt och hitta skotthåll från WW2 på byggnader.



12. Arnhem, Nederländerna
Arnhem blev ganska sönderbombat under WW2, så det finns inga gamla coola byggnader kvar. Ser för mestadels ut som omgivning kring Globen. Den ända huvudattraktionen är John Frost bridge. Det finns bara skräpmat överallt. Jag tror att jag gick upp ganska många kilon här.


11. Wien, Österrike
En helt okej och fin stad på sina håll. Det finns massor av fina museér i staden, men att bara gå runt och kolla på staden är ganska tråkigt.



10. Lübeck, Tyskland
En väldigt fin och mysig stad, men jag fick en ganska grå känsla av staden.




9. Diekirch, Luxemburg
Diekirch är omringad av en härlig natur med fina floder. Själva Diekirch är ett spännande ställe då man vandrar runt i stadens hörn. Ett väldigt stort museum om Battle of the Bulge finns belägrat i staden och är sevärt för folk som finner ämnet intressant.


8. Edinburgh, Skottland

Edinburgh är en mytologisk och spöklig stad(i vissa mån). Att vandra på bakgatorna och höra människorna tala med en skotsk dialekt gav en väldigt mäktig känsla , en känsla som kunde visa mig Storbrittaniens mäktighet för massa decennier sedan(eller kanske inte).





7. Banska Bystrica, Slovakien
BB är en liten håla i mellersta Slovakien. Staden gav mig en bra introduktion till Slovakien och suddade bort den dumma stereotypa bilden jag hade av slovaker. BB är väldigt liten och har några fula kvarter men det är okej eftersom i dess kontext så funkar det. Människorna är trevliga, stadskärnan är mysig, Priserna är bra, vinet är sött och deras örtiga variant av coca-cola , Kofola som den heter, är faktiskt god.





6. Nijmegen, Nederländerna
Till skillnad från Arnhem blev inte Nijmegen lika förstört av det där kriget. Nijmegen, tror jag, uttalas Naj-me-hen men jag är inte säker. Det fina med Holland är att det är enkelt att ta sig runt med en cykel, och det är precis det jag gjorde i denna stad. Stadscentrumet har en skön känsla och det finns fina byggnader lite här och där. Men som i Arnhem så är huvudattraktionen den långa bron över Waal. Nijmegen är mycket färgrikare och mer levande än Arnhem. Om man cyklar från Nijmegen till Groesbeek kommer man möta ett grönt och fint landskap som man aldrig vill ska ta slut.




5. Warszawa, Polen
Det finns inte mycket kvar av gamla Warszawa, men det är inget att bli ledsen över eftersom nya Warszawa är mer levande än någonsin. Warszawa är en Polens mest ärligaste städer med fantastiska människor. I Warszawa anländer man inte som en turist utan som en världsmänniska. Tunnelbanan är svinbillig, likaså är spriten. Festerna är faktiskt väldigt roliga. Många kommer nog inte gilla Warszawa alls, men man måste lära sig älska staden igenom människorna. Krakow är Warszawas onda motsvarighet som bara vill åt turisternas pengar. Genom att ha exploaterat Auschwitz så blir man ganska äcklad av människorna som vill tjäna pengar genom att erbjuda dyra turer till turister när man kan göra det för mycket billigare för att tjäna pengar på en av historiens mest mörka kapitel.




4. Linz, Österrike
Att Hitler spenderade majoriteten av sin ungdom i Linz har Linzianerna valt att glömma bort och istället vill dom påminna sig själva att kompositören Anton Bruckner kom där ifrån. När jag först klev på gatorna i Linz blev jag förvånad av det levande och musikaliska som fanns i staden. Musik fanns överallt och det var inte heller dålig musik. En jävligt häftig känsla jag fick var när jag promenerade och hade Donau på högra sidan och berg på andra sidan. Jag kände mig plötsligt helt fri och lugn, all min oro var borta. Det var så himla fint. En annan mäktig känsla var när jag gick på en konsert i domkyrkan och lyssnade på bland annat på Bruckner, Mendelson, Lizst och Bach.



3. Budapest, Ungern
Budapest är allt som Berlin inte är. I princip finns det bara fina och äkta byggnader i Budapest. Det är inte lika "Posh" som Berlin kan vara. Jag kunde känna lite grann av det gamla Österrike-Ungerns mäktighet då jag sneglade på Parlamentsbyggnaden. Valutan Forint är skön och det är ganska billigt i staden också. Men ibland kan det bli lite för mycket av det goda så att man som turist tröttnar lite. Spåren från WW2 är ännu tydligare här än t.e.x Berlin, Arnhem eller Diekirch.



2. Poznan, Polen
Poznan är en fantastisk stad, nästan lika ärlig som Warszawa . Men dock behöver man inte lära sig älska staden igenom människorna. Det är otroligt mysigt och det finns diverse vackra byggnader av olika kvalitéer. Poznan är en väldigt ung och hipp stad med många fina tjejer samt trevliga människor. Det är också billigt att framkalla bilder. Om man vill få ett smakprov av stadens historia kan man bege sig till stadens citadell och kika på det gamla fortet. Det kändes jobbigt att lämna Poznan trots att jag hade stannat en dag extra.




1. Burgsvik, Gotland
Ja, på ettan finner vi Burgsvik på Gotland. Överraskad?
Burgsvik på sommaren är en mycket magisk plats. Jag tänker mest på omgivningen. Man känner djupt inom sig att detta är en fantastisk plats som man aldrig vill åka ifrån. Här kände jag mig absolut som friast . Att bara gå ut i naturen och bara älska det man ser är tillräckligt för mig. En vecka räckte absolut inte för mig på denna plats. Jag hoppas verkligen någon gång att jag kan stanna ett längre tag.


Det var hela listan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar